niedziela, 23 marca 2014

Stres w pracy jest niezdrowy

Stres w pracy, w związku czy też w domu. Coraz więcej ludzi w dzisiejszych czasach zmaga się ze stresem co niestety ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Niestety niektórych stresujących sytuacji w pracy czasami nie da się uniknąć.




Coraz częściej słyczy się o firmach, które wymagają od swoich pracowników pracy na akord. Wiele zadań w bardzo krótkim czasie. Następstwem nieodpowiednich warunków w pracy są na przykład zaburzenie rytmu spania, problemy z koncentracją rozdrażnienie i coraz większe trudności z kontrolowaniem emocji.

Stres a ośiągnięcia

Ciało człowieka w odpowiedzi na stres pobudza podwzgórze i współczulną część układu autonomicznego, co wywołuje podwyższenie ciśnienia, przyśpieszenie tętna i oddechu, zwężenie naczyń obwodowych, wzrost napięcia mięśni. Jeśli stres nie zostanie rozładowany za pomocą wysiłku, wydzielone substancje nie zostają zużyte, ale pozostają w organizmie i działają jak trucizna. Wpływają negatywnie na niemal wszystkie układy i organy. Jeżeli prawidłowo przewidujemy rzeczywistość i mamy właściwą postawę, aby się w tej rzeczywistości znaleźć, to stres w zasadzie nas tylko motywuje i nadaje wigoru naszym działaniom. Stres staje się jednak niebezpieczny jeśli na codzień występuje w naszym życiu.

Negatywne konsekwencje

Stres pociąga za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Nie przespane noce wpływają na nasze życie prywatne, dają się odczuć w relacjch z partnerem, rodziną i znajomymi. Najszybciej pojawiają się drobne dolegliwości: podwyższone tętno i ciśnienie krwi, rosnący cholesterol, problemy ze snem i bóle spowodowane przez napięcie mięśni. Kolejne problemy jakie może pociągać za sobą stres, wiąże się z możliwością zaostrzenia stanów chorobowych. Stres jest szczególnie szkodliwy dla osób cierpiących na cukrzycę, zapalenie stawów, choroby skórne oraz choroby układu krążenia. Długotrwały stres jest również bardzo niekorzystny dla układu kostno-mięśniowego. Z bólami mięśniowymi karku i pleców można sobie jakoś poradzić, ale choroby kręgosłupa, to już znacznie poważniejsza przypadłość, z którą powinny się liczyć zestresowane osoby. Kolejna grupa dolegliwości, dotyczy układu pokarmowego – począwszy od biegunek i zaparć (nieprzyjemne ale do opanowania), a skończywszy na znacznie poważniejszej chorobie wrzodowej. Ostatnia grupa dolegliwości fizycznych wiąże się z układem nerwowym. Częste bóle głowy, migreny, nudności i wymioty, osłabienie zmysłów (szczególnie wzroku), to często efekty silnego i długotrwałego stresu.

Pokonać stres

Jednym z najważniejszych kroków w radzeniu sobie ze stresem w pracy jest zidentyfikowanie konkretnych symptomów oraz ustalenie jego źródła. Przykładowo, bardzo powszechną oznaką przewlekłego stresu jest wrażenie, że ma się zbyt dużo do zrobienia i zbyt mało zasobów, żeby to zrobić. Znalezienie głównego źródła stresu może pomóc w efektywniejszym doborze sposobu radzenia sobie z nim.

Zadbanie o równowagę miedzy życiem osobistym a pracą procentuje. Regularne urlopy, dostęp do pełnych świadczeń zdrowotnych, szanowanie czasu wolnego i urlopy w przypadku przemęczenia to elementy work-life-balance, które z pewnością zrównoważą pracę zawodową z życiem osobistym. Ważne jest także dbanie o przerwy w pracy. Praca umysłowa, zwłaszcza przed komputerem wymaga krótkich przerw. Odpocząć muszą nie tylko oczy, ale przede wszystkim umysł. Krótka przerwa na kawę czy herbatę w innym pomieszczeniu poprawia koncentrację i odświeża umysł. Trzeba pogodzić się z myślą, że nikt nie jest doskonały i każdemu zdarzają się błędy. Jednak pomyłki nie powinny wpływać na naszą samoakceptację. Wiara w siebie i swoje możliwości staje się szczególnie przydatna zwłaszcza w przypadku pracy w dużych korporacjach, w których jest duża rywalizacja miedzy pracownikami. Uodparnia na negatywną krytykę, która jest niestety częsta w pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz