wtorek, 9 lutego 2016

Brak odpowiedzi po odbytej rozmowie o pracę – co robić?

Wydaje się, że wszystko poszło zgodnie z planem, dostałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną i nie popełniłeś żadnej gafy na spotkaniu z rekruterem. Mimo to nie dostajesz od firmy wiadomości o finale rekrutacji. Co zrobić, gdy telefon wciąż milczy? Często kandydaci skarżą się na brak kontaktu po spotkaniu rekrutacyjnym. Podczas rozmowy osoba prowadząca rekrutacje informuje, że oddzwoni do wybranych kandydatów po zakończonym procesie. Niejednokrotnie nie wiadomo czy prowadzący podjął decyzję i nie jest zainteresowany naszą kandydaturą czy proces się wydłużył. Niestety, niewielu jest rekruterów, którzy oddzwaniają, bądź wysyłają emaila z negatywną odpowiedzią, podczas gdy kandydat czeka na obiecany kontakt.


Długie oczekiwanie na odpowiedź bywa bardzo denerwujące, a dodatkowo może przeszkodzić w podjęciu decyzji o przyjęciu innej oferty pracy. Jeśli obawiasz się, że będziesz czekał w nieskończoność na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, upewnij się wcześniej, w jakim stopniu spełniasz wymagania zawarte w ogłoszeniu i czy nie zawiera ono klauzuli o przewidywanym kontakcie tylko w wybranymi kandydatami. Jeśli twoja aplikacja znacząco odbiega od profilu osoby mającej zająć dane stanowisko, musisz liczyć się z tym, że możesz nie znaleźć się wśród grona wybranych.

Dlatego, jeśli zależy nam na danym stanowisku, a brak odzewu przedłuża się, możemy sami podjąć pewne działania. Pierwszy krok możemy wykonać już podczas rozmowy – pytając o to kiedy dokładnie (w jakim czasie) możemy spodziewać się odpowiedzi, a także o dalsze etapy procesu rekrutacyjnego. Można również dowiedzieć się o formę odpowiedzi (telefoniczna, e-mailowa czy inna). Na koniec możemy również zapytać o to, czy w razie potrzeby, np. innej propozycji pracy lub pilnego wyjazdu, możemy sami zadzwonić z pytaniem o przebieg rekrutacji i z kim wówczas rozmawiać.

Jeśli przez dłuższy czas nie otrzymujemy żadnej odpowiedzi możemy odezwać się do rekrutera z zapytaniem czy rekrutacja dobiegła już końca. Niecierpliwi mogą wykorzystać pretekst, że podczas rozmowy coś ważnego nie zostało wspomniane – można to również zrobić w meilu. Taka forma daje nam jedyną, ale często bardzo skuteczną możliwość uzupełnienia przekazywanych informacji.

Może się zdarzyć, że podczas jednego z kontrolnych telefonów, dowiemy się, że nie otrzymamy stanowiska, o które się staraliśmy. Jeśli upewnimy się, że rekruter ma chwilę czasu, by z nami porozmawiać i jest do nas przychylnie nastawiony, warto zapytać o powód. Spróbuj dowiedzieć się, czy przyczyna tkwi w zbyt małych kompetencjach, czy może popełniłeś jakieś błędy podczas samej rozmowy. Taka informacja będzie cenną lekcją na przyszłość. Podziękuj za spotkanie i upewnij rozmówcę, że jesteś zainteresowany inną rekrutacją w danej firmie - na stanowisko, które bardziej odpowiada twoim kompetencjom lub za jakiś czas, kiedy popracujesz nad obszarami, które tego wymagają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz